Kesä on täällä ja sen mukana pyöräilykausi! Ympärivuotinen pyöräily on yleistymässä, eikä se ole ongelma oikeanlaisella varustuksella ja kunnossapidolla. Tässä on kuitenkin vihjeitä niille meistä, jotka laitamme pyörän talvisäilöön – mitä tulisi ottaa huomioon, kun sähköpyörä on otettava esiin. Sen ei tarvitse olla vaikeaa eikä kestää kauan.
Sähköpyöräkausi
Valmistele sähköpyöräsi kesää varten
Akku
Akku tulisi ladata noin kerran kuukaudessa, jos sitä ei käytetä pitkään aikaan. Pitkäaikaisen varastoinnin jälkeen akun lataamiseen voidaan tarvita jopa 15 latauskertaa, ennen kuin akku saavuttaa täyden kapasiteettinsa ja kantaman. Muista ladata akku kuivassa ympäristössä, älä lataa yli 12 tuntia yhtäjaksoisesti, äläkä peitä akkua tai laturia syttymisherkällä materiaalilla, esim. verholla.
Ketju
Likainen ketju on yksi yleisimmistä kohteista, joka on huollettava talvisäilytyksen jälkeen. Pyyhi ketju kangasliinalla tai harjalla ja voitele se polkupyöräöljyllä. Anna sen kuivua vuorokauden ajan ja pyyhi sitten ylimääräinen öljy pois ennen käyttöä. Ketjun pesu ja voitelu on hyvä tehdä tietyllä säännöllisesti, koska lika kuluttaa pyörääsi ja myös ketjua. Se, kuinka usein ketju kannattaa puhdistaa ja voidella, riippuu siitä, kuinka paljon ajat pyörällä. Jos käytät pyörääsi joka päivä, voi olla viisasta tarkistaa ketju vähintään kerran viikossa, vaikka sitä ei ehkä tarvitse voidella niin usein. Jos sinulla on napavaihteistolla varustettu sähköpyörä, on myös hyvä tarkistaa, että ketju on riittävän kireällä. Ketjua tulisi voida vetää ylös- tai painaa alaspäin noin senttimetrin verran, ei sen enempää. Muuten sitä on kiristettävä.
Renkaat
Varmista, että renkaissa on oikea ilmanpaine; liian pienellä ilmanpaineella pyörällä ajaminen on hidasta ja kantama lyhenee. Käytä mieluiten painemittarilla varustettua pumppua, jotta voit tarkistaa paineen oikein. Peukalotuntuma ei ole aina täysin luotettava. Renkaiden sivulla on ilmoitettu suositeltu paine. Lisäksi voi olla hyvä tutkia renkaiden kulutuspinnat, etteivät ne ole liian kuluneita eikä niissä ole halkeamia. Kuluneella renkaalla on huonompi pito ja se voi puhjeta helposti, joten vaihda renkaat ennen kuin ne ovat huonossa kunnossa.
Vaihteet
Tiputa polkupyörän öljyä niin, että se tunkeutuu vaijerin koteloon ja vähentää kitkaa. Kaikkien polkupyörien vaihteistoja on myös hienosäädettävä aika ajoin. Vaihdetta on säädettävä, jos vaihteet eivät toimi oikein, esim. kun ketju hakkaa tai kolisee vaihdetta vaihdettaessa. Verkossa on paljon videoita siitä, miten voit säätää omaa vaihteistoasi.
Jarrut
Testaa, että jarrut ottavat tarpeeksi hyvin kiinni. Jos sinulla on mekaaniset jarrut, joissa on jarruvaijerit, ne on ehkä kiristettävä, jos jarrut eivät toimi kunnolla (voit kiristää ne itse ongelmitta ohjaustangossa). Polkupyörän öljyä on hyvä tiputtaa siten, että se tunkeutuu vaijerin koteloon ja vähentää kitkaa. Jos sinulla on levyjarrut, tarkista, että jarrupaloissa on vielä päällystettä. Ovatko polkupyörässäsi klassiset V-jarrut? Varmista, että jarru tarttuvat kunnolla pyörien vanteisiin ja etteivät jarrupalat ole loppuun kuluneet.
Heijastimet ja valot
Kyse ei ole vain siitä, että laki edellyttää heijastimia ja valoja, jos aiot pyöräillä. Kun ulkona on pimeää, ne ovat myös halpa henkivakuutus ja takaavat, että autoilijat ja muut pyöräilijät näkevät sinut. Polkupyörän pyörissä on oltava heijastimia tai renkaissa heijastavia raitoja. Pyörässä on oltava myös toimivat valot – valkoinen ajovalo ja punainen takavalo. Tarkista onko lamppujen akut vaihdettava, jos ne saavat virtansa erillisistä akuista. Äläkä muuten unohda tarkistaa pyöräilykypärääsi. Ehkä se tarvitsee päivitystä? Hyvä kypärä on tärkeä!